Tuesday, July 24, 2012

Selamat Menyambut Ramadan 2012


Kepada muslim dan muslimah, selamat berpuasa pada tahun ni. Kalo boleh tanamlah azam-azam yang serba baik tuk menjadi hamba terbaik di mata Allah.


Kalau boleh kurang-kurangkanlah fikir pasal makanan. Yelah. Kebanyakkan kita sekarang ni bila cakap puasa bende paling sronok adalah buffet/bazar ramadhan. Yang mana best. Yang mana murah. Yang mana meriah. Adoyai..

Kalo tanya aku, aku dah pencen nak terjah2 bazar ramadhan. Bekpi la orang dok cakap x rasa mcm ramdhan la, x dapat feel suasana ramadhan la. Ade aku kisah? Bagi aku bazar ramadhan sekarang dah macam lubuk penipu. Banyak sangat peniaga-peniaga yang main purpose nak berniaga adelah sebab nak duit cepat. Quality, niat untuk Allah sume dah x nampak. Jual lauk basi. Cekik harga mahal. Pastu kedekut bagi portion kecik/sikit.. Ini adelah komplen2 yang biasa aku dengar and personally experienced. Sakit hati worh.

Aku masih ingat lagi kecik-kecik dulu kalo mak/abah aku bawak balik lauk pauk from bazar instead of masak, aku kategorikan menu berbuka tu sebagai x best sampai kadang lebih rela minum and makan kuih jek. Sekarang ni lain plak. Orang lebih suka beli (kunun g sedap kot) daripada masak sendiri. Tak kisahlah kalo ia boleh dikategori sebagai amat membazir.

 
Air tebu pon tahun ni aku tengok dah naik RM4.50 sebungkus. I remember 2 years ago masih dijual dengan harga 2.50-3.00 sebungkus. Hello? Masih nak salahkan najib,umno,minyak segala? Aku salahkan peniaga2 yang tamak dan berkepalakan nafsu.

Tapi alhamdulillah aku duduk kat area sg. buluh ni. Masih lagi peniaga2 yang jual kuih 3 sringgit, ayam rm2.50 seketul.  Maybe lah faktor lokasi membezakan harga sebegini. Tapi kalo nak diikut, harga barang mentah segala masih dibayar dengan harga yg sama. Faktor harga tapak ke? Sewa tapak berapa senah oi? Jual air tebu depan umah ko sendiri jual rm4.50? Apa beza ko dengan pakcik kat sg buloh yang masih menjual air tebu rm3.00 sebungkus kat tapak pasar malam? Sedih. Ini hanyalah satu contoh yang aku berikan and i am sure rest of you have your own story dengan perangai2 peniaga bazar ramadan ni.

Ade tu ntah jenis kuah pejadah haram rasa pon dijual sebagai lauk. Aku cabar peniaga ni makan lauk mereka sendiri rasa mcm tu. Kalo aku, makanan yang aku masak x berapa cukup sedap pon aku dah segan nak hidang inikan lagi nak menjualnya. Hmm.Fikir-fikirkan lah wahai peniaga sekalian. Takkan nak bagi alasan ko puasa so ko x dapat rasa masakan ko?

Hahah..Saje aku meroyan sini. Ramadhan ni aku tanam banyak azam. Nak perbaik bacaan and amalan2 solat ibadat aku. Nak kurang makan besar. Nak elakkan pergi bazar ramadhan. And paling susah, nak rajinkan diri g terawih setiap malam. So far ni hari keempat puasa, aku dah terlepas 3 hari sahur and 4 malam terawih. apa mau jadi nih? Huhuh. Ya Allah, berilah aku kekuatan untuk mempergunakan penuh masa bulan Ramadhan ni.

No comments:

Post a Comment