Wednesday, February 29, 2012

Edisi Sembang : Marilah kita berEnglish Edukesyen!!!



Arini day aku started and RUINED by Subway Taipan USJ.
Huhu..
Seriously, before this aku senang je order my subway.

I want it toasted without the cheese melted.

I took my order slalunya from non-malay kot before this.
They easily understand, 'with cheese,not melted' and i got my order right,no problem.
Tapi arini lain story..
Sume depan counter orang melayu lak.

Aku cakap ngan malay guy #1 mcm tu, dia x letak cheese aku lak.
huhu
Maybe dia ingat aku cakap 'no cheese'.

Pastu malay guy #2 lak, lagi sengal.
X paham apa maksud 'melt'!...
Melt?
Dia ingat melt=toast so dia x masuk dalam toaster la roti aku.
Sampai 3 kali dia tanya aku..

Melt?
Melt?
Melt?
Toast?
ooo..no toast!OK


Aku malas nak argue psl beratur panjang kat belakang aku.
Plus,malay guy #2 ni buat muka 'angkat kening' mcm aku ni very hard to understand..
Very NO-NO la in my book in term of customer service ni.
Aiyoo...Kalo wat muka mcm tu,aku malas lah nak layan.

So arini dapatlah aku makan subway kejung and sejuk psl pekerja2 ni x paham ape maksud 'melt'.
Seriously there's something wrong ngan Malay yang malas sangat nak put effort tuk belaja English.
I still remember time sekolah rendah aku BI slalu failed.
My bro and sis always ejek my english teruk..huhuh.
But aku niat berubah.
Put effort once aku masuk High school Klang.
Aku kat asrama speaking walaupon broken pon.
Sampai kena ejek, 'ko ni speaking prong,prang,prong,prang bukan betul pon!'
Kalo yang panggil aku poyo toksah kira la..Lg ramai..huhu
Kalo aku g library,aku pinjam buku english..
X paham pon aku baca pahamkan.Tengok kamus bagai
Sampaikan penah tu my english penah tanya in class what quality in a friend that u seek.
Aku kena jawab berdir with the whole class waiting for my answer.

Mmhmmm...CLEVER?

Yes, that was the only word i could think of. 'Clever'!.
Padahal banyak lagi words yang aku leh choose.Honesty, helpful,loyal,etc...
Huhuh..Aku malu tapi that didnt bring me down.
Aku keep my quest tuk at least tgk entire movie tanpa any help from subtitle.
Baca paper omputih tiap hari sampaikan 'Malay Mail' tu jadi paper feveret aku dulu(skrg dah bangkrap kot,Huhu)
Alhamdulillah, the result years later boleh aku cakap 'berjaya' walaupon not entirely.
SPM BI A, kat universiti paper english 'BEL' tu mmg paper dapat A dalam genggaman.
To think, BEL always tulun mg CGPA kasi jadi cantek sikit..huhu

How did i get there?
Practice,practice,practice..
I didn't born with it.
My family don't speak english pon around the house.
And among my friends, takde pon speaking bagai.
So please lah ummah melayu.
Jangan rasa english tu mcm bahasa orang riak.
It is not. It's a neccessity.
If anything, you are at the losing end pasal x reti speaking.

Just my rambles of the day..

No comments:

Post a Comment