Tuesday, January 11, 2011

Akibat Orang Berhutang, Penarik Kereta Dibelasah?

Clipping from Harian Metro

KUALA LUMPUR: Bukan saja tidak membayar ansuran bulanan kereta yang dipandunya selama tujuh bulan, malah seorang lelaki yang didakwa penjawat awam itu juga bertindak samseng selepas membelasah seorang ejen penarik kereta yang dilantik bank yang meluluskan pinjaman kenderaan itu.Bagaimanapun, lelaki berusia 30-an itu tidak berseorangan berikutan turut membawa sekumpulan enam hingga tujuh rakannya untuk membelasah mangsa, malah rantai emas yang dipakainya turut dilarikan seorang daripada mereka dalam kejadian di Jalan Padang Tembak, di sini, baru-baru ini.


Boleh lak mamat ni dah berhutang tak dibayor 7 bulan, belasah plak penarik kereta. Donia,donia. Penuh dengan orang yang tak sedar diri. Kerana tak mau bayar hutang, macam-macam alasan dibagi. Pulak tu kes camni yang sampai dibelasahnya hired penarik kereta tu. Selalu orang cakap penarik kereta kat Malaysia ni cam samseng kampung dusun. Tarik kereta macam nak gaduh. Seboleh-boleh nak block kereta, berkejaran sampai ade yang dikasari plak. So bila terdengar pulak kes camni which is so rare, my mind wonders...Who's at fault?And dalam tu, aku terfikir gak congakan ni.

Hutang : RM 600 sebulan(approx) * 7 = RM3500
Harga Denda_+ Penarik Kereta + Stor : RM 800(approx)
Jumlah= RM4300
Kesimpulan - Giler ah!!Ko mampo?


Bagi aku it all comes down to the purchaser ler. Time sign agreement dulu bukan main sign janji nak bayar. Sronok dapat pakai kereta baru konon. Maybe tidak membajet dulu agaknya sebelom membeli. Pikir mau belagak kat awek kot keta tu. Sekarang ni bagi aku memiliki kereta boleh dianggap sebagai liabiliti. Dengan harga turun saban hari kilometer usage bertambah. Minyak pulak turun naik regernya. Pastu kekadang kereta ni bulih jadi macam timebomb. Kalo rosak, bedebuk tepuk dahi kepala tengok bil bengkel.

Don't get me wrong. I love my black panther. However, aku pon banyak pengalaman kerut dahi semenjak berkereta ni. Saksikan jumlah ni

Saman: Majlis bandaran + Polis ~ Ada gak around RM400 so far which includes bukan aku yang buat

Minyak: RM 250 sebulan

Servis : RM120 tiap 5000km/4-5 bulan skalik

Servis besar : Beriban gak kot. Ntahler. X penah wat. Next month aku nak wat.

Ambi Pur : RM 12 setiap dua bulan. Saje den include. Ahaks.

Installment : RM 602 sebulan.

Tol bin Toyol : Rm 3 purata sehari ~ RM90

PArking : Rm 5 sehari ~ RM 100 sebulan

Aiya. Apek jual kankung pon boleh kankang dengan rising cost with owning a car ni. Much more headache driving it. For me that money could be put into a better use for example buying an apartment that you pay monthly around RM800. But aku suka gak naik kereta ni. Ade aircond, much more safer, leh melesit and mencelah, leh redah hujan. Tapi costs diatas wat aku pikir dua kali. Rindu gak time bawak motor dulu. Apa leh wat...


Sekarang ni pon pelik tengok bebudak Universiti or even bebudak sekolah dah boleh bawak kereta. Bestnya kalo berduit camtu plus tiada komitmen. Isi minyak pon tak berkira sangat. Biarloh orang kata itu keta mak g pasar tapi asal leh angkut awek kehulu-ke hilir dah cukup bagus ye dak..

So bagi aku, sebelom nak beli kereta tu, tengok ler kemampuan. Kalo rasa x mampu beli kereta hak yang grand2, pakai je Saga or MyVi. Jangan lak beli keta kecik2 tu. Macam tin sardin jek.Bahaya wor. Pahtu elokler dibayor utangnya tu. Jangan wat cam utang PTPTN lak. Sekejap bayar,sekejap dak macam tak terpikir bunga2 tu. Kekadang memangler bank x marah tapi dia cas senyap2 beb!

Tang aku ni lecture ni ngape? Macamlah kereta aku x penah kena tarik? ahaks. Different okay! Kereta aku penah tarik sekali coz time tu aku buduh2 alam sikit. Kena tipu dengan abang sendiri. Well, bukan kena tipu lah but maybe dia x story penuh-penuh berapa bulan dia x bayar. Time aku start sambung bayar, rupanya abang aku dah berhutang 2 bulan padahal katanya sebulan jek. Aku yang ingat less than 3 months x ditarik kereta aku guna duit dulu tuk tukar tayar yang dah botak dikerjakan previous2 owners. Tup-tup, kereta kena tarik. Aiyak. Yok-yok je aku kunun nak gaduh dengan Pegawai bank CIMB tu. Rupenye aku tertipu ngan abang sendiri. Xpelah. Aku halalkan ler. Time tu dia susah so aku x kisah. Kot-kot next time aku susah, dia leh tolong plak. AMIN!!!







No comments:

Post a Comment