Tuesday, August 17, 2010

Rambling Rabu!!

Another Wednesday, another post!

Nak share kat sini sikit. Few days ago hujan lebat. This was after work lah. After sampai kat stesen Jelatek, decide nak g bazaar Ramadan kat pasar Datuk Keramat walaupon hujan. So gua redah ajelah. By that time dah pukul 7.10 kot. So barely had 20 minutes till the time tuk buka puasa. During that time, kat situ x ramai orang dah. Yelah, with hujan ngan time berbuka nak masuk. So basically I stepped into a goldmine. Every stall I went give good deals. Harga runtuh mcm langit nak runtuh. Harga x runtuh pon dapat extra freebies. And sume dah dok terjerit-jerit for leftovers sale. Don’t you just love it! Tahun lepas I went to Jalan TAR time last minit camni oso got so many good deals.

Balik umah, tengok2 my brother banyak dah beli lauk-pauk and kuih bagai..MMM. What a waste. One of my bro beli ayam masak kapitan kot. Aku xtau masak ape tuh. Abg lagi satu plak beli ayam sambal ngan ikan bilis sambal. Looked delish. Aku plak beli ayam percik. Aiyo. Being a famous kuih among us, karipap plak sampai dekat dua pinggan. I bought 6 pieces and my bros bought 6 as well. A dozen karipap for the headcount of 3. Nice!

Makan-makan, aku rasa lah ayam sambal abang aku beli tu. Ya ampun! X sedap langsung. I dunno what it tasted like. Nampak macam sambal tapi rasa macam a rat fall into it. And then makan ikan bilis sambal tu plak. Much worse. Ikan bilis tu x masak sangat so u can imagine the horrifying taste. And sambal tu plak rasa macam sambal ayam tadi only much worse coz dah bercampur dengan rasa ikan bilis undercooked tu. Terfikir, kenapelah ade orang yang still berani bukak gerai kalo masak pon x reti. Yang tau nak carik duit cepat je. Aku nak gak tau mana abang aku beli lauk-lauk tu tapi kalo tanya kang sound ungrateful plak dah makan lauk dia beli. MMM.

This is why I hate going to bazaar Ramadan. Kalo gerai-gerai yang dah established and saban tahun meniaga ok lah. Orang dah tau baik buruk rasa and harga. Ini yang baru bukak and berangan nak buat duit instant tapi meniaga lauk cam sial apa kes? Ini baru rasa lauk x sedap. X campor lagi kes harga mencekik or jual lauk-lauk basi.Aiyo.

So melayu-melayu yang beranagn nak kaya cepat ni kenalah tau prinsip meniaga. Kena pandai ambik hati pelanggan. Jangan jual makanan yang ada rupa makanan sedap tapi bila makan, Ya Allah. Kucing pon x mau makan. Ntahlah. Aku rasa awal-awal Ramadan bolehlah dia jual lauk-lauk buruk macam ni. Tapi bila orang dah tau, mesti x terjual lauk-lauk dia.

Current Mood : Sitting in the cubicle doin’ nuthin so gotta be bored as hell!!

No comments:

Post a Comment